Friday 3 December 2010

Warme bisschopsdranken


Ik haat koud, guur weer en december is wat dat betreft niet mijn favoriete maand. Maar gelukkig is er zoveel leuks en lekkers om het donker te verjagen. Al weken ben ik me aan het inlezen over christmas cakes en mince pies. Maar het beste komt eerst, het oer-Hollandse Sinterklaasfeest. Al heb ik een groot deel van mijn leven buiten Nederland gewoond, overal en altijd kwam de goedheiligman op bezoek. Ook mijn kinderen hebben al ontdekt dat de Sint met zijn stoomboot niet alleen Nederland aandoet. Dat vinden ze, net zo als ik destijds, heel normaal. De Sint komt dit jaar dus ook naar Engeland.

Opa en oma brachten een auto vol pepernoten, strooigoed, kikkers, muizen en suikerbeesten. Zelf bakte ik glutenvrije speculaastaart. De sinterklaasgeuren van mandarijnen en pepernoten vullen het huis zo sterk dat ze zelfs mijn zeer verstopte reukorgaan weten te bereiken. Eén ding ontbreekt nog om de geurenwolk compleet te maken: bisschopswijn. Er is niets beters om vrieskou te verdrijven.

Bisschopswijn
Rode wijn (2 flessen)
1 sinaasappel
1 citroen
handvol kruidnagels
1 kaneelstokje
suiker naar smaak
Steek de kruidnagels in de citroen en de sinaasappel. Zoveel als je lekker vind, het is niet snel te veel. Breng de wijn met de sinaasappel, citroen en kaneelstok zachtjes aan de kook. Laat een half uur sudderen zonder echt te koken. Breng op smaak met de suiker. Je kunt de wijn goed een dag van tevoren maken, dan trekken de smaken er extra lekker in. Serveer gloeiend heet. Voor de kinderen en zwangeren maak je kinderwijn, hetzelfde recept maar dan met druivensap. Suiker toevoegen is nu niet nodig.

Sinds we in Engeland wonen heb ik een nieuwe variant ontdekt: mulled cider. Een heerlijke warme drank op basis van appelcider. Of voor de kinderen van appelsap. Er zijn ontelbare recepten voor te vinden, dus leek het me leuk daar nog een aan toe te voegen: de bisschopscider. Heerlijk voor 5 december of elke koude winterdag. En daarvan hebben we er nog aardig wat te goed als ik het weerbericht mag geloven.

Bisschopscider
2 liter appelcider of appelsap
1 sinaasappel
2 mandarijnen
handvol kruidnagels
1 kaneelstokje
halve theelepel nootmuskaat
Suiker naar smaak
De bereiding is hetzelfde als bij de wijn. Maar pers nu als de cider een half uur gekookt heeft de sinaasappel en mandarijnen uit en voeg het sap toe.

Voel je vrij, zowel voor de wijn als de cidervariant, te experimenteren met verschillende kruiden. Lekkere toevoegingen zijn: steranijs, pimentkorrels, kardemom, vanillestokje.

6 comments:

  1. Je brengt me op een idee voor morgen!
    Natuurlijk komt de Sint naar Engeland, daar heeft hij een stoomboot voor. Fijn Sinterklaasfeest gewenst!

    ReplyDelete
  2. Fijn Sinterklaasfeest aan de andere kant van 't Kanaal! Ik volg je blog met plezier!

    ReplyDelete
  3. Ow lekker! Lijkt het een beetje op gluhwein?

    ReplyDelete
  4. Camilla, ja, het lijkt er op, al zijn de kruiden wat anders. Ik vind bisschopswijn wat voller en kruidiger. En lekkerder, maar dat kan jeugdsentiment zijn, mijn moeder maakte het zo.

    ReplyDelete
  5. Hoi, ik heb jouw website ook gevonden! :) Leuk en eens even lezen wat jij de kids voorschotelt.

    ReplyDelete
  6. Die bisschopscider lijkt me wel wat! Moet ik ook eens proberen.

    ReplyDelete

Suggesties, tips of commentaar? Graag!