Friday 17 December 2010

Roeren en kerstwensen


Traditioneel maak je Christmas Pudding en Cake op Stir-up Sunday, een zondag ergens eind November, dus grofweg een maand voor kerst. Door het lekkers zo lang tevoren te maken krijgen alle rijke smaken de kans uitgebreid in te trekken. Het gebruik is dat iedereen in het gezin, na het kerkbezoek, om de beurt met een grote houten lepel in het beslag roert, en daarbij een wens doet. Het roeren gaat van oost naar west, om de drie wijzen uit het oosten te eren die het kindeke Jezus kwamen bezoeken. Een prachtige traditie, alleen gaat het bij ons meestal mis. Dit jaar viel Stir-up Sunday op 21 November. Wij zaten net tussen de festiviteiten van Tijm’s verjaardag en Sinterklaas. In plaats van kerstpuddingen bakten we pepernoten en speculaas. Aan het kerstlekkers kwam ik deze week pas toe, op 13 december, niet eens een zondag. Aangezien Linde sliep en papa werkte roerden alleen Tijm en ik in het beslag. Hopelijk zal Tijm’s meer dan enthousiaste roeren compenseren voor het gemis en voldoende zijn om onze wens te doen uitkomen. En de anderhalve week die ons rest voor kerst genoeg zijn om de overheerlijke smaken van onze Christmas cake te doen uitkomen. Vorig jaar maakte ik zelf Christmas puddingen, met een huis vol bezoek en een groot diner. Omdat het recept voldoende was voor een stuk of 6 puddingen, en die dingen eeuwig houdbaar bleken, hebben we nog voldoende over voor ons bescheidener diner dit jaar, nu ik me met acht en een halve maand zwanger niet waag aan een huis vol bezoek. Dit jaar bakken we een fruitige Christmas cake. Als altijd las ik me in, bekeek de eindeloze variatie aan recepten en maakte vervolgens mijn eigen versie. Een beetje van Delia en een beetje van mezelf. Schrik niet van de lange kooktijd of het ingewikkeld lijkende recept, het is feitelijk heel erg makkelijk. En als je hem dit weekend maakt nog best op tijd voor kerst.


Christmas Cake

250 g krenten
175 g rozijnen
175 g sultana’s
150 g gedroogde abrikozen, in stukjes
50 g gekonfijte gember, in stukjes
50 g gemengde gekonfijte citrusschil in stukjes
50 g gekonfijte kersen
100 ml brandy
225 g meel (gewoon of glutenvrij, als je glutenvrij neemt voeg dan een theelepel xanthaan gom toe)
1 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel kruidnagel
1/2 theelepel piment
1/2 theelepel gember
1/2 theelepel zout
225 g donkerbruine suiker
50 g gehakte amandelen
1 eetlepel donkere treacle (melassestroop, als je dat niet kunt krijgen voeg dan eventueel wat pannenkoekenstroop toe)
225 g zachte boter
5 eieren
rasp van 1 citroen en 1 sinaasappel
eventueel hele amandelen ter versiering

Week de zuidvruchten een nacht voor in de brandy en eventueel wat sinaasappelsap. Meng dan alle droge ingrediënten door elkaar in een grote kom, en voeg daarna de suiker, boter en eieren toe en meng alles goed met een mixer of houten lepel. Als het een egaal romig mengsel is voeg je het fruit toe, maar giet eerst eventueel niet opgenomen vocht eraf. Voeg daarna de noten, geraspte schil en treacle toe.
Nu is het tijd voor het traditionele roeren! En het net zo traditionele mixer aflikken. Want wat is dit beslag goddelijk... Vergeet niet je wens te doen.
Verwarm de oven voor op 140 graden en lepel het mengsel in een met papier bedekte ronde taartvorm. Het papier is om de taart te beschermen tijdens het lange bakken. Op Delia’s website kun je zien hoe je dit doet. Je kunt de taart voor je hem eet glazuren met marsepein en wit glazuur, maar als je dit niet doet is het leuk hem te versieren met hele witte amandelen. Druk die dan voor je hem bakt in een mooi patroon op de bovenkant van de taart. Bak de taart minimaal 4 uur tot hij gaar is. Als je in het midden duwt moet hij zachtjes terugveren, bak hem eventueel iets langer als hij niet gaar lijkt. Laat de taart even afkoelen in de vorm, haal hem dan eruit en laat hem helemaal afkoelen. Dan komt het moeilijkste deel: zelfbeheersing. Pak de cake in en bewaar hem tot kerst, zonder stiekem te proeven. Als je wilt kun je hem af en toe ‘voeden’, dat wil zeggen: prik met een prikker gaatjes in de taart en giet er brandy in. In verband met zwangerschap en peuters sla ik deze stap dit jaar eens over. Maar lekker is het wel!

2 comments:

  1. Ik vind het zo leuk, al die Engelse recepten! Ik denk niet dat ik hier dit jaar aan toe kom, maar voor volgend jaar weet ik het recept te vinden.

    ReplyDelete
  2. Hè, ieder jaar neem ik me voor en een te maken, maar vergeet ik het door de drukte op mijn werk. En nu ben ik dus weer te laat...

    ReplyDelete

Suggesties, tips of commentaar? Graag!