Wednesday 7 March 2012

Aangeklede soep


Het is weer eens soepweer. Dat is het de laatste tijd wel vaker, in die grauwe, grijze tijd dat de winter overloopt in het vroege voorjaar. De sneeuwklokjes en krokussen steken tussen restjes bruine bladeren hun kopjes al op. De narcissen schudden hun knoppen in de wind. Maar maart roert zijn staart en de regen ratelt tegen de ramen. Soms is het droog, maar de lucht blijft kil en klam. Op weg terug van het park, de buggy voortduwend met krakende, pijnlijke vingers, fantaseer ik over mijn warme keuken. De keukenkastjes vol welriekende potjes. Ik wil warm worden met een kruidige, oosterse soep.
Dan kijk ik vooruit, naar twee dapper steppende kindjes. Met deze twee soep eten is altijd spannend. De ene keer lepelen ze enthousiast kom na kom leeg. De andere keer roepen ze, na een korte, schuine blik, lust ik niet, en schuiven de kom onaangeroerd weg. Inmiddels heb ik geleerd dat het niet eens veel uitmaakt wát er feitelijk in die kom zit. Rood is, meestal, een succes. En niet teveel stukjes, in ieder geval geen groene, en geen champignons. Maar dan weer eten ze, onverwacht, bakken vol groengrijze erwtensoep. Met stukjes. En worst.

Het ligt er maar aan hoe hun pet staat. Ik moet ze dus in de juiste stemming te krijgen. In die vrolijke stemming waarin ze alles lusten, alles eten. Zonder te zeuren.
Ze erin betrekken helpt, vaak. Samen uitzoeken. Samen bedenken. Samen koken.
En het selecteren van de juiste bijgerechten. Mexicaanse bonensoep? Die serveren we met een kwak yoghurt, geraspte kaas en tortillachips. Italiaanse tomaten-groentensoep? Olijven, blokjes feta en soepstengels. Bietensoep? Bagels met roomkaas en roze vis. Netjes aangekleed is alles een koningsmaal.


Dus bij mijn Indiase bonensoep maken we poppadoms. Poppadoms zijn rond, gougeel en ze knarsen krokant als je erin bijt. Het beste verkoop je ze aan kinderen onder de 5 als Indiase chips.
Vroeger kocht ik poppadoms meestal kant en klaar, ze zelf frituren was me veel te veel moeite. Nu heb ik ontdekt dat het makkelijker kan: simpelweg onder de gril. Je koopt pakken ongebakken poppadoms in oosterse winkels, of een goed gesorteerde supermarkt.


Smeer, met een kwastje of stukje keukenpapier, de poppadom dun in met olie. Leg hem onder een hete gril. Nu moet je er echt bijblijven, want het is werkelijk secondewerk. Voor je het weet is je poppadom aangebrand. Je zult langzaam kleine bubbeltjes zien opbollen op het oppervlak, en als dat over de hele poppadom gebeurd is, is hij klaar. Hij moet niet bruin worden, hooguit wat goudgeel.


Indiase Mung soep

200 g droge mungbonen
1 ui
2 tenen knoflook
1 lepel geelwortel (kurkuma)
1 lepel garam masala
2 wortels, fijngehakt
bakje oesterzwammen
1 blik tomaten
bouillon (optioneel)
citroensap
handvol gesneden groene kool, of spinazie
om te serveren: yoghurt, koriander en poppadoms

In plaats van mung bonen kun je ook linzen gebruiken. Of een andere soort bonen die je makkelijk kunt krijgen, gedroogd of uit blik. Kook gedroogde bonen volgens de aanwijzing op de verpakking, uit blik zijn ze voorgekookt en kun je ze zo toevoegen. Gedroogde mungbonen hoeven maar ongeveer drie kwartier koken. Andere bonensoorten vaak langer, dus zet ze tijdig op! Inweken mag, maar is niet perse nodig. Spoel ze af en zet ze op in ruim kokend water. Voeg nog geen zout toe.
Snijd terwijl de bonen opstaan de ui en knoflook fijn, en bak ze in een grote pan met dikke bodem met een goede scheut olie. Voeg de garam masala (pas op dat het geen scherpe variant is als er kinderen mee-eten, dit kan erg verschillen. Houd je juist van scherp dan kun je wat chili toevoegen aan de soep) en de geelwortel toe. Bak het mengsel in een paar minuten geurig, voeg dan de fijngehakte wortel en oesterzwammen toe. Roer goed en bak even door zodat alles goed gekruid wordt. Voeg dan de tomaten toe en zoveel water of bouillon dat alles ruim onder staat. Snijd de kool fijn en roer ook die door de soep, en de mung bonen. Ze hoeven nog niet helemaal gaar te zijn, in de soep zullen ze verder garen. Laat het geheel ongeveer een half uur koken, voeg eventueel tussentijds meer water toe als de soep te droog wordt. Proef dan of de bonen en de groente gaar zijn, laat eventueel langer koken. Soep als deze kun je niet overkoken, en smaakt de volgende dag nog veel lekkerder. Gebruik je spinazie in plaats van kool, voeg deze dan vijf minuten voor de soep gaar is pas toe. Breng de soep op smaak met peper, zout en citroensap.

Serveer met een blub yoghurt, een handje gesneden koriander en de poppadoms. Om het helemaal compleet te maken kun je bij de poppadoms mangochutney en raita serveren.

10 comments:

  1. Heey, die soep ga ik eens maken!
    Ik maak mijn poppadums in de microgolfoven klaar ;-)

    ReplyDelete
  2. Da's waar Anneleen, dat deed ik vroeger ook wel. Ook makkelijk!

    ReplyDelete
  3. Hi,

    Het ziet er weer harstikke lekker uit.
    Hoe ben je er achter gekomen dat je een bepaalde intolerantie hebt ontwikkeld voor bijv. koemelk? Dmv bloedonderzoek? Mijn jongste heeft tot haar 2e jaar medicijnen gehad tegen reflux (is ontdekt toen ze 7 maanden was). Heeft daarna regelmatig af en aan ontstekingsplekjes op haar benen gekregen. Is daardoor getest op allergien maar daar kwam niks uit. Van die ontstekingsplekjes heeft ze nu geen last meer alleen ze heeft vaak buikpijn waarbij haar buik af en toe behoorlijk is opgeblazen met het gevolg dat ze soms de onverteerde voedsel eruit spuugt.

    Alvast bedankt voor je reactie.

    ReplyDelete
  4. om eerlijk te zijn weet ik dat ook niet. Het is meer trial en error. Bij Jasmijn ging het mis toen ik met 6 maanden stopte met borstvoeden omdat ik medicijnen tegen reuma nodig had. Ze ging heel veel spugen, huilen en had rare poep. Na maanden aanmodderen en van alles proberen (artsen wisten het ook niet en vonden dat het niet echt wat was) probeerde ik zuivelvrije voeding en dat was meteen raak. Nu krijg ik het op recept van de huisarts met het advies dat veel kleintjes het hebben en ze er vaak wel overheen groeien dus af en toe weer te proberen na haar eerste verjaardag.
    Bij mijn eigen glutenintolerantie ging het hetzelfde Jaren klachten, artsen wisten het niet. Glutenvrij dieet geprobeerd en na twee weken voelde ik me heel veel beter. Testen wezen weinig uit, maar het kan zijn dat ze coeliakie niet konden bewijzen omdat ik toen al glutenvrij at. In overleg met de arts heb ik me toen toch aan het dieet gehouden, hij zei dat het vaker voorkwam. Ik kan nog steeds geen gluten eten helaas zonder me meteen ziek te voelen.
    Mijn ervaring is dus dat artsen het vaak ook niet weten. Je kunt zelf wel wat experimenteren met dieten, ik zou echter wel adviseren om altijd een arts betrokken te houden, zeker als je een permaent dieet gaat volgen. Wat je beschrijft zou bijvoorbeeld ook een overgevoeligheid voor gluten of zuivel kunnen zijn. Je kunt bijvoorbeeld eens twee weken zonder zuivel en twee weken zonder gluten proberen en kijken hoe het gaat. Mocht er iets uitkomen dan overleggen met de arts hoe nu verder.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,

      Dank je voor je snelle reactie. Dat van de artsen herkennen we. We gaan nu proberen haar een tijdje geen zuivelprodukten te geven. Ik ben nog aan het googlen welke produkten we moeten laten staan voor haar. Ik denk zelf geen koemelk, yoghurt, ijs, slagroom, kaas. Maar nu had ik ergens gelezen dat zure zuivel wel kan omdat dat goed is voor de spijsvertering.

      Nogmaals bedankt!

      Delete
    2. Zure zuivel als yogurt bevat probiotica, en dat is goed voor de darmflora. Maar als ze niet tegen melkeiwit kan heeft ze daar niets aan. Je zou wel probiotica kunnen geven in pilletjes of poedervorm, zonder melkeiwit. Het kan ook zijn dat ze overgevoelig is voor lactose, dat is melksuiker. Dat zit minder in zure melkproducten. Ik zou alleen wel beginnen met alle zuivel weglaten, dus ook kaas, boter en yoghurt (en let ook op koekjes waar boter in kan zitten, en de meeste margarine's bevatten ook melkeiwitten). En dan kun je als je het idee hebt dat het werkt langzaam wat dingen weer erbij doen. Bijvoorbeeld yoghurt/ karnemelk of boter.

      Delete
  5. haha!! papadums zijn glutenvrij!! Goede tip! Bedankt!!
    groetjes
    de Vertekes

    ReplyDelete
  6. Jazeker, gemaakt van kikkererwten (gram) meel. De indiase keuken is (behalve naan en djapati) behoorlijk glutenvrij. Ideaal dus!

    ReplyDelete
  7. Supersoepje!
    Ik heb, denk ik, een uur gezocht naar een goed 'Mungbonensoep' recept. Het zag er allemaal niet zo aantrekkelijk uit, maar ik heb uiteindelijk deze soep gemaakt en met de yoghurt en garam masala is 'ie echt top. (en übergezond met de 'ontgiftende' mungbonen en kurkuma, als ik de Indiase gezondheisleer auyurveda mag geloven). Dank je.

    ReplyDelete

Suggesties, tips of commentaar? Graag!