Tuesday 21 February 2012

Ook uit de pan

Een voor een neem ik de oranje zakken aan van de man in paars. Tijm en Linde pakken ze aan en voeren ze af. Zakken vol, vol yoghurt, havermout, meel, brood, groente, kaas en nog veel meer, dragen ze naar de keuken.

‘Deze is te zwaar, mama,’ puft Tijm, scheef trekkend.
Ik verlos hem van de zestien pinten melk en grijp met mijn andere hand drie zakken mandarijnen. ‘Nee, die wil ik,’ roept Tijm en grist ze terug.
Vrolijk rennen ze af en aan. In de keuken verschijnt een nette lijn oranje zakken op de grond.
Als ik de kartonnen doos eieren van de man aan wil pakken trekt hij zijn hand terug.
Hij bestudeerd de doos secuur. ‘Er is er een kapot,’ constateert hij. Hij zet de doos terug in het krat. Ik steek mijn hand uit. Mijn eieren?

‘Er is er een kapot. Je krijgt je geld terug.’
Hij krabbelt wat op een papiertje.
‘Er zijn er nog elf heel,’ merk ik op. ‘En die heb ik vandaag nodig.’
Hij grijnst. ‘Eigenlijk moet ik ze terug sturen. Maar vooruit, neem dan maar. Je krijgt ze gratis. Speciaal vandaag, nu je niet zonder kunt.’

‘Hoezo speciaal vandaag?’ vraag ik. Hoe weet hij wat er op mijn menu staat?

‘Nou, vandaag is het immers pancake day!’

Hoe heb ik het kunnen vergeten, pancake day? Omdat ik al tijden niet meer in de supermarkt kom, maar alles gemakzuchtig thuis laat bezorgen. Ik miste de spandoeken, bij de speciale feestschappen, vooraan, vol meel, ei, melk en citroen. Vorig jaar schreef ik al over deze dag, de laatste voor de vasten, waarop heel Engeland pannenkoeken eet. Behalve wij dan. Want ik ben het vergeten. Er staat iets anders op het menu. Ook koekjes. Ook uit de pan.

Heel simpel en smakelijk zijn deze joodse latke, oftewel aardappelpannenkoekjes. Ze lijken een beetje op rösti, maar omdat er ei doorgaat zijn ze makkelijker te maken, en vallen ze minder snel uit elkaar. Je eet ze als voorgerecht of als bijgerecht, met zure room en/ of appelmoes.


Latkes (aardappelpannenkoekjes)
Ongeveer een halve kg aardappels
1 ei
peper, zout en olie
Schil en rasp de aardappel:


Nu komt het belangrijkste: knijp zoveel mogelijk vocht eruit. Je kunt dit het makkelijkst doen door de aardappel in een dunne doek (kaasdoek, of een hydrofiel luier) te wringen. Hoe meer vocht je eruit krijgt hoe droger je latkes, en hoe knapperiger. Sla je deze stap over dan krijg je zompige latkes die uit elkaar zullen vallen. Roer het ei door de aardappel en breng op smaak met peper en zout. Je kunt eventueel een paar eetlepels (aardappel)meel toevoegen, dan zijn ze nog wat makkelijker te bakken.

Schep kleine, ronde koekjes van een flinke eetlepel in een hete koekenpan met een laagje olie en stamp ze wat aan met de achterkant van je lepel. Bak ze aan beide kanten bruin. Serveer heet.
Je kunt makkelijk variëren door andere groenten bij te mengen. Bijvoorbeeld wortel, ui of courgette. Ook kun je groene kruiden als peterselie of koriander toevoegen.
Voor kinderen kun je op een vergelijkbare manier heerlijke kleine pannenkoekjes maken op basis van groente. Ideaal voor lastig etende peuters en kleuters. Het recept hieronder gebruikt courgette, maar je kunt deze vervangen door bijvoorbeeld wortel, zoete aardappel, pompoen of welke groente dan ook. In dit recept wordt de groente gemengd door een beslag met meel, en is het niet nodig het vocht eruit te knijpen. Je maakt de koekjes in een oogwenk. 

Aangezien we op het moment in ons huishouden te kampen hebben met aardig wat intoleranties maken we de pannenkoeken met glutenvrij mee of boekweitmeel. Soms ook met sojamelk. Daarmee smaken ze net zo lekker. Je kunt het meel en de melk gebruiken die je wilt.

Courgette koekjes
Meel (glutenvrij, tarwe of boekweit)
Melk (koemelk of soja)
Ei
1 theelepel bakpoeder
Courgette
Groene kruiden (bijvoorbeeld tijm, peterselie of koriander)

Meng van de meel, melk, bakpoeder en ei een dik pannenkoekenbeslag.


Rasp de courgette en roer deze door het beslag. De verhouding maakt niet veel uit, je kunt ze meer pannekoekerig maken of meer fritters, met vooral groente. Breng op smaak met peper, zout en de kruiden. Om er een volledige (kinder)maaltijd van te maken kun je kunt wat geraspte kaas toevoegen, of wat vis, bijvoorbeeld makreel of tonijn (uit blik).


Schep in een hete pan met olie kleine pannenkoekjes en bak ze aan beide kanten gaar. Je kunt ze serveren met kaas, stroop, roomkaas, zure room of wat je dan maar lekker vind. Kleine baby’s vinden ze zonder beleg ook al heerlijk, en kunnen ze met de vuistjes eten.

5 comments:

  1. Ook wij zitten met veel intoleranties. Net bakte ik pannenkoeken van boekweitmeel, bakpoeder, zout, kaneel en water. Als ik je post zo lees, mis ik heel erg eieren. Misschien kunnen we ze weer een keertje proberen... Hartige pannenkoeken met courgette lijken me ook heerlijk! Kaas is voorlopig nog geen optie, maar zelfs zonder lijken ze me lekker. Dank je voor de tip!

    ReplyDelete
  2. Ja, ik bakte een keer, omdat ze op waren, glutenvrije pannenkoeken zonder ei, maar dan mis je het toch wel, ze worden erg brokkelig. Ik moet eerlijk zeggen dat gluten en melk vrij me weinig stoort in pannenkoeken. In tarwemeel pannenkoeken gaat het daarentegen weer wel om zonder ei te bakken. Probeer anders een Dove's farm glutenvrij meel, dat is erg goed. En voeg wat xanthaan gom toe. Ik denk dat je ook de fritters met groente wel kunt proberen zonder ei. Als je even terug zoekt naar mijn stukje over rosti (ik link ernaar hierboven) dan zie je dat de rosti bijna hetzelfde zijn als de latke, maar dan zonder ei. Die kun je proberen!

    ReplyDelete
  3. Zulk soort koekjes bak ik ook regelmatig, en vervang de aardappel dan ook wel door gekookte rijst (meestal een restje van de vorige dag).
    Goed idee om er een keer courgette door te doen, die kende ik nog niet! Gelukkig zijn al mijn kinderen goede groente-eters en hoef ik het niet daarom te 'verstoppen' in zo'n heerlijk pannenkoekje.
    Meerdere intoleranties lijkt me erg lastig, ik ben blij dat het hier alleen gluten zijn die vermeden worden!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik bak dit soort koekjes ook vaak, maar heb nog nooit aan rijst gedacht. En dat terwijl ik sinds de aankoop van mijn rijstkoker perfecte restjes rijst heb. Dank voor de tip.

      Delete
  4. Inderdaad een goed idee, met rijst! Ik heb ook een rijstkoker, voor in de magnetron. Fijn ding, want ik ben een kruk met rijstkoken. Alleen heb ik zelden restjes...

    ReplyDelete

Suggesties, tips of commentaar? Graag!