Thursday 8 May 2014

Tante's tempeh

Na een bezoek aan Indonesië bracht Indah eens een bak mee met het lekkerste gerecht dat ik ooit gegeten heb: knapperig krokant gebakken tempeh. Ik kende tempeh wel, gebruikte het onder andere voor gado-gado, maar wist verder nooit zo goed wat ik er mee moest doen. Tot ik in Singapore ging wonen en de tempeh herontdekte. Tempeh is hier op veel verschillende manieren klaargemaakt te krijgen. Voor mij blijft de versie van de tante van Indah favoriet, maar de door Indah op mijn verzoek gefabriceerde benadering komt heel dichtbij (alhoewel hij volgens haarzelf niet zo lekker is als die van tante). Uiteraard heb ik het recept weten te ontfutselen in een fotorapportage. Kijk, huiver en geniet!



Tempeh koop je hier vers op de markt, soms zo vers, dat hij nog niet eens klaar is om op te eten. Tempeh is een product gemaakt van gefermenteerde sojabonen. De sojabonen worden met een schimmelcultuur in een blad gerold. Het hete tropische klimaat doet dan de rest. Als beginner had ik in eerste instantie nog niet geleerd aan de verkoopster te vragen welk stadium de tempeh die ze verkocht zich bevond. Ik pakte de tempeh enthousiast uit, en in plaats van een geurig blok rolden er losse bonen uit het pakje. Twee dagen later was de tempeh heerlijk, maar die avond aten we uit de vriezer. 



Inmiddels heb ik geleerd aan het pakje te voelen, waarvan de stevigheid en iets warme temperatuur je kan vertellen of je de tempeh die dag kunt eten, of hem nog even moet laten liggen. Als hij rijp is, dan is het een helderwit stevig geheel. Weer een andere keer leerde ik dat je ook even moet ruiken voor je verse tempeh koopt: laat je hem te lang liggen, dan kleurt hij zwart. 



En als hij precies goed is: dan is het de lekkerste tempeh die je ooit at!



Om hem te bakken snij je de tempeh in plakjes van een kleine centimeter dik. 


Verhit een paar centimeter olie in een wok, en bak de tempeh (als het veel is in een paar keer) tot hij bruin en knapperig is. 




Zet de gebakken tempeh opzij terwijl de de kruiden klaarmaakt. 



Indah gebruikt de volgende kruiden voor de gebakken tempeh. De hoeveelheden zijn indicatief, dit is genoeg voor een paar flinke handen tempeh. Je kunt de kruiden naar je eigen smaak en beschikbaarheid aanpassen. 

5 sjalotjes
2 tenen knoflook
2-6 chilipepers (grote voor de kleur, en kleine lombok chili's voor de pit)
2 cm lengkuas (galangal) wortel
5 blaadjes djeroek peroet
2 blaadjes salam (oosterse laurier, kun je ook weglaten)
een paar eetlepels palmsuiker (of bruine suiker) fijngeschaafd
een paar eetlepels tamarinde, opgelost in een half kopje heet water



Snijd de ui, knoflook, chili en lengkuas fijn en bak ze een paar minuten in hete olie in een wok. Voeg dan de djeroek peroet en salam toe en een half kopje water. 


Voeg ook de palmsuiker toe en de tamarinde. Als je verse tamarinde gebruikt, zeef dan de pitten en harde stukjes er eerst uit voor je het vocht toevoegt.  


Laat het geheel een paar minuten pruttelen. 



Voeg dan de gebakken tempeh toe, schep goed om en bak toet alle smaken opgenomen en zijn het gerecht goed heet is. 



Serveer met groente, bijvoorbeeld kangkong sambal of boontjes en gekookte rijst. 

5 comments:

  1. Ziet er heerlijk uit! Vind je dit dan in de kramen waar ze tofu verkopen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik haal het bij de dame die verse tofu en tage etc verkoopt op Empress market

      Delete
  2. Leuk, Karien, weer eens een recept! De tempeh die we hier (in Nederland) in de natuurwinkel kunnen krijgen haalt het vast niet bij de verse die jij daar hebt, maar toch lijkt het me de moeite van het proberen waard. Groetjes Petra

    ReplyDelete
  3. mooie blog ik zag u via andere blogster..

    ReplyDelete

Suggesties, tips of commentaar? Graag!